Guardian: Our Israeli Organ Harvesting Headline Was Serious Error

British paper admits headline 'Israel admits harvesting Palestinian organs' did not match the story.

The British paper The Guardian issued a correction on Tuesday, conceding that it should not have run the headline "Israel admits harvesting Palestinian organs" on a story that, according to the correction, "did not match the article."

"We should not have put the headline on a story about an admission, by the former head of the Abu Kabir forensic institute near Tel Aviv, that during the 1990s specialists at the institute harvested organs" the correction on the Guardian website read.

"That headline did not match the article, which made clear that the organs were not taken only from Palestinians. This was a serious editing error and the headline has been changed online to reflect the text of the story written by the reporter."

The story, whose headline was changed to "Doctor admits Israeli pathologists harvested organs without consent," quoted a report by Channel 2's Ulpan Shishi last week, which included a 2000 interview with Professor Yehuda Hiss, former head of the Abu Kabir forensic institute.

The American anthropologist who conducted the interview in an academic capacity released it recently in the wake of a report in a Stockholm newspaper about Israeli organ harvesting in Gaza.

Professor Hiss said in the interview that until the 1990s, pathologists used to harvest organs, especially corneas and skin, from the bodies of soldiers, Israeli civilians, Palestinians and foreign workers, without getting consent from their families. This practice, according to the Channel 2 report, has since been abandoned.